Lokakuun
18. päivä
On kulunut seitsemän viikkoa päivästä, jolloin Paulin naamio
repesi. Nyt olen saanut kartoitettua hänen aggressionsa anatomian. Olen
paikantanut pelon sydämen, viiltänyt halki sen selkärangan, katkonut jänteet.
Tänään tiedän, että raivon kohteeksi ei joudu kuka tahansa. Luokan heikot ja
säikyt eivät ole vaarassa: Poispuhallettavan pieni Lassi saa pelleillä, ujo Mimosa
tuupata, kömpelö Oskari hölmöillä, vain kookkaat ja itsevarmat lapset
laukaisevat pelkoreaktion ja poika alkaa taistella henkensä hädässä. Minun ei
tarvitse suojella kuin tiettyjä oppilaita. Ja he taas ovat niin tuhtia tekoa,
etteivät välittömästi hajoa Paulin otteessa.
Omituista – aggressiivisuus ei olekaan tarttuva tauti.
Päinvastoin. Paradoksi – väärä malli vahvistaa toivottua käytöstä. Kun koulu
alkoi, oli kiusaaminen, härnääminen, nimittely ja töniminen jokapäiväistä,
sillä ’ainahan lapset riitelevät’. Ei enää. Luokan vahvat eivät vastaa Paulin
hyökkäyksiin, vaikka voimia kyllä riittäisi. He vain pysäyttävät Paulin, usein
yhteisvoimin ja odottavat, että ehdin apuun. Olen ylpeä heistä, enkä peittele
sitä. Emme enää tarvitse välituntisin ulkopuolista apua, lasten omatekoinen
turvaverkko on luja.
Tänään Pauli opettelee nauramista.
Sanon jotain nauruhermoja kutkuttavaa ja kääpiökansa hyrähtää
hekottamaan. Roosan hilpeä kikatus erottuu muista. Ja Jussin. Jussi nauraa
kehräävän kollin nuotilla. Mikki hekottaa ja nikottelee vuoronperää. Pauli
katsoo luokkaa hymyttä, sitten hän aloittaa vihlovan räkätyksen. Vaikka toisten
nauru lakkaa, jatkuu Paulin tekonauru kuin magnetofoninauhalta. Viimein poika
havahtuu ympäröivään hiljaisuuteen ja säpsähtää. Räkätys loppuu leikaten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos viestistäsi!