Tammikuun
25. päivä
Riina on elänyt puunukkena runsaat kolme kuukautta. Taika
tepsi. Tuhma Riina muuttui koko luokan rakkaaksi kauhukakaraksi ja sitten, kuin
huomaamatta, kesyksi riiviöksi. Lapsi, jonka leiskuvia tunteita säikyttiin,
jonka seuraa kartettiin, on nyt kaikkien hellimä puunukke, villi, mutta
vaaraton. Riina kellii onnellisessa olossa kasvot nukenhymyssä.
Ja omantunnon ääni voimistuu päivä päivältä. Samu-sirkat ovat
kohta työttömiä. Viisi ensimmäistä viikkoa lapset käskivät, kielsivät,
kiittivät ja Riina totteli kuin vieteriukko. Marraskuun lopulla lapset eivät
enää antaneet valmista toimintaohjetta – sovimme niin. He sanoivat vain:
”Riina, käske Riinaa!” Ja Riina joutui etsimään päästään oikeat käskyt. Nyt
tyttö pysäyttää itse itsensä pahanteosta. Harmi vain, ettei Riinan omatunto
siritä. Ei, se karjuu, kirkuu ja sähisee, miten milloinkin, omistajansa
temperamentilla. Loisteputket helisevät, kun Riinan omatunto tuohtuu.
- Rakas, kulta, Omatunto, voisitko
pitää pienempää meteliä, ehdotan.
- Pakko karjua, ymmärrätkö. Ei Riina
muuten tottele Riinaa, selittää tyttö.
-
No, aikansa tätäkin!
Toivoin omatunto-leikin opettavan tavattomalle lapselle
tapoja, en muuta. Vaan kuinkas siinä kävikään? Opettaessaan Riinaa oppivatkin
lapset itse viidakkoluokan pelisäännöt opettajan nipottamatta. He kieltävät,
käskevät, kun tarve vaatii ja vain silloin. Säännöt venyvät ja paukkuvat kuin
purukumi, mutta pitävät.
Ainoa ongelma on, ettei Riina pysy paikoillaan yhtä siunattua
hetkeä, vaan vaeltelee päämäärättä. Kokeilen uutta keinoa: Otan kaapista
nelimetrisen villalanganpätkän.
- Katsohan Riina, tämä punainen lanka
kertoo oletko kulkemassa hukkateille. Sidon langan toisen pään pulpetin jalkaan
ja toisen sinun ranteeseesi. Jos palaat paikallesi eikä lanka katkea, olet
taitava. Jos se katkeaa, tehdään solmu. Päivän päätteeksi lasketaan montako
solmua langassa on. Kun solmuja on nolla, saat käydä aarrearkulla.
Ajatus on Riinasta ihana. Kukaan muu ei ole narulla sidottu
pulpettiinsa, punaisella narulla, mutta hän on! Sopii pikku narsistille.
Aarrearkku , korea kenkälaatikko, on pullollaan houkutuksia:
hajukumeja, soivia hyrriä, ilmapalloja, pehmotarroja ja tulitikkurasiaan mahtuvia
tiimarileluja. Sieltä saa sitten koukata silmät ummessa, mitä sormiin tarttuu –
pistää pinnistelemään niin pirusti. Lahjontaa? Niin on.
Tammikuun 30. päivä
Asperiina on tänään ensi kertaa avulias. Oskari piirtää
vihkoonsa kulmikkaita, ryppyisiä kirjaimia. Yleensä kynä kulkee omia reittejään
Oskarista välittämättä. Pojalla on diagnosoitu jo päiväkodissa hienomotoriikan
häiriöitä. Asperiina seuraa Oskarin tuskaista aherrusta ja kannustaa
pikkuvanhalla äänellä:
- Yritä tosissas. Kantsii opetella.
Kato sitte kun osaa, voi kirjottaa kiroviestejä.
Vetäisen tulitukkatyttöni vikkelästi sivummalle.
- Kertoisitko millaisia ne kiroviestit
ovat?
- Ne on sellasia: ’Vittu mä inhoon sua,
SIKA’ ja
’moi Pirtelöaivo’. ’Persesutikin’ on hyvin sanottu ja ’paskanmarjat’.
Yleensä kato vaan pojille, tajuut sä, että sillai, Riina selittää tietäväinen
ilme naamallaan.
Helmikuun
6. päivä
Välitunti on päättynyt, lapset rynnänneet sisälle. Riehakas
meteli kaikuu vielä käytävällä. Harpon viimeiset askelmat kierreportaita ja
silloin näen: luokan ovensuulla lapsiparvi tuijottaa kattoa, yksi lapsista
seisoo avoimen oven päällä, suorana, kädet levällään – Asperiina! Tytön
velhonlahjat huomasin jo toisena koulupäivänä, mutta en arvannut, että hänestä
on lentoliskoksi.
Miten saadaan lapsi katonrajasta ehjänä alas? Aikaa ei ole
hukattavissa. Käytävän viistokatto on oven kohdalla korkealla, mutta korkealla
on Riinakin, lapsen hiukset hipovat loisteputkia. Jos putoaa toisten niskaan…?
Kertaan oppimaani: Älä käske, älä kiellä – huijaa!
- Pois tieltä, lapset! Opettaja
irrottaa tämän oven ja vie vahtimestarille. Saranat ovat vääntyneet. Riina,
tuletko ensin alas?
Kumarrun ja työnnän kämmeneni oven alle.
- Nyt lasken kolmeen ja sitten ovi kaatuu.
- Odota vähäsen, kiljaisee Riina.
Tyttö kyykistyy, takertuu sormillaan oven yläreunaan,
pudottautuu. Nappaan lasta nilkoista, saan sitten otteen vyötäisiltä. Tutkimme
yhdessä saranat. Hyvä etteivät ehtineet vääntyä. Ei tätä ovea tarvitsekaan
kantaa vahtimestarille.
Menemme luokkaan. Yritän olla tavallisen oloinen, vaikka
sydämeni nyrjähti kauhusta. Oli täpärällä. Tarvitsen aikaa hengähtää. Laitan
lapset kirjoittamaan. Asperiinakin sepittää tarinaa ja tuo sen minulle:
- Huomaat sä? Tolla mimmillä on sama nimi
mun kaa, sanoo tyttö ja painaa peukalolla suurin koukerokirjaimin riipustettua
RIINAA.
OLIPA KERRAN PIENI TYTTÖ JOKA OLI
AINA VIHAINEN JA ÄRSY
TYTTÖN NIMI OLI RIINA MUTTA
TÄTÄ KUTSUTIIN NIMELÄ RÄÄKY MIMMI
TYTTÖN VANHEMMATKIN PELKÄSIVÄT
SITÄ
HÄN PURI OPETAJAA.
- On se hyvä, ettet sinä ole
Rääky-Mimmi, vaan pikku Riina, sanon ja pörrötän Asperiinani aniliinin punaista
tukkaa. Saan palkaksi makean hymyn.
Helmikuun 15. päivä
Näsäviisas
pikkuneiti, naapuriluokan kasvatti, käy kantelemassa. Riina on haukkunut häntä
rumilla sanoilla. Otan Turkinpippurini puhutteluun. Riina irvistelee ja
kimittää kuin päästäinen:
- Se tyyppi, se vitumainen salapaska! Ensin se
lupas leikkii mun kaa, jos mä kerron, mitä Jere teki diskossa… sillee niinku
juoru, juu sii. Sit se meni kertoon Jerelle. Eikä leikkiny, mut mä saan
turpiin.
Kiukun kyyneleet roiskuvat kasvoille. ’Salapaska’, voiko
asian selkeämmin ilmaista.
Jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos viestistäsi!