Lokakuun 15. päivä
Katselen murjottavaa Asperiinaa. Kun tyttö on pahalla päällä,
ei kenelläkään saa olla hauskaa.
Hilppa kantaa varovasti taiteillen vesilasia pulpettien
lomitse. Riina hivuttaa jalkansa eteen. Hilppa kompastuu. Vesi loiskahtaa, kuraväriä
lentää kaaressa pulpeteille ja lattialle.
-
Siitäs
sait, herneaivo, vitunrotta, kivahtaa Asperiina ja irvistää.
Harminkyyneleet kihahtavat Hilpan silmiin. Lätäköt imaistaan
vessapaperitolloihin ja sotkunlotku on hetkessä paperikorissa. Luokasta kuuluu
huokaus:
-
Sehän
on tuhma!
Tosi on. Tuhma mikä tuhma. Tilanne ei päivittelemällä muuksi
muutu. Pikku peto on häkittänyt itsensä joukosta erilleen ja sähisee nyt
omatekoisessa satimessa.
Kertaan
mielessäni opettajan ojennuskeinot: huuda, hauku, uhkaa, rankaise! Ei kannata,
ei tehoa. Juuri sellaista vastinetta tämä ilkimys odottaa, suorastaan kärttää.
Koulun keinot eivät riitä. Tarvitsen lisää valtuuksia ja niitä voi minulle
antaa vain Riinan äiti. Jos luokka väsyy ilkimykseen, on peli pelattu. Mikä
saisi lapset sietämään Asperiinan oikkuja? Olen ihmeissäni – Asperiinasta
puuttuu jotakin oleellista. Mutta mitä? Vanhanaikaista olisi väittää, että
tytöltä puuttuu omatunto. Lapsi ilman omatuntoa, sadun Pinokkio.
Löydän koulun kirjastosta toista sataa vuotta vanhan
Pinokkio-sadun. Sadussa puunukke on ilkeä egoisti, aina valmis valehtelemaan
saavuttaakseen haluamansa. Nukke muuttuu pojaksi vasta opittuaan tuntemaan
myötätuntoa.
Onhan näitä pinokkioita ennenkin nähty, mutta harvoin tapaa
yhtä puhdaspiirteistä kuin oma Turkinpippurini. Minulle-kaikki-ja-heti on
yleinen oireyhtymä myös kolmekymppisissä vanhemmissa.
Kello 15, juttutuokio
Riinan äiti on kiintynyt tyttönsä syndroomaan, ei raaski
luopua rakkaasta taakastaan. Liikuttavaa ja ymmärrettävää! Juuri kun hän on
haalinut kaiken tiedon aspergerin oireyhtymästä,
tulee
opettaja ja tahtoo sitoa hänen villin, vapaan lapsensa talutusremmiin. Onhan se
harmi!
Järkipuhein
emme etene. Äiti on pelästytettävä. Kehittelen naisen silmien eteen tulevaisuuden
kuvia:
- Riina on hurmaava kiukkupussi ja
toistaiseksi jotenkuten käsiteltävissä, kainaloon kopattavissa. Mutta kolmen
vuoden kuluttua vastaava käytös on jo sietämätöntä. Hänet sysätään kaveripiirin
ulkopuolelle. Hän muuttuu koulukiusaajasta –kiusatuksi, leimautuu häiriköksi ja
päätyy erityisluokalle. Nyt sinä voit lukita hänet lastenkammariin,
murrosikäistä eivät lukot pitele. Riina on älykäs ja utelias lapsi. Häntä
kiinnostaa kaikki kielletty, viehättää vaarallinen. Jos emme nyt, sinä ja minä,
iskosta sääntöjä tytön alitajuntaan, löydät hänet viiden vuoden kuluttua
huumejengistä. Aikaa ei ole hukattavissa.
-
En
tullut ajatelleeksi, että Riina kasvaa, takeltelee nainen, – että minun lapseni
olisi joskus murkkuikäinen.
- Et millään voi tatuoida tytön otsaan
ihmesanaa ’asperger’. Vaikka diagnoosi selittää Riinan kummaa käytöstä, ei se
tee siitä hyväksyttävää. Me emme saa
antaa periksi vain siksi, että ongelmalla on neurobiologinen tausta.
Päinvastoin! Meidän on puurrettava kahta kauheammin tätä lasta kasvattaessamme.
Ja tahdoimme tai emme, on koko luokka mukana, joko jarruna tai aktiivisena
vaikuttajana. Sinä saat valita kumpana.
Hämmästyttävää! Hän kuuntelee. Olen törmännyt tähän naiseen
iltapäivisin koulun käytävällä ja nähnyt miten hän raivaa tietään läpi lapsijoukon
katujyrän huomaavaisuudella. Olen pusertanut kurkustani pari ystävällisen sanaa
– pakollisen arsenikkiannoksen itselleni.
-
No
miten on? Kääritäänkö hihat – pannaanko toimeksi? Aika vaikeaa on ennustaa
oppiiko Riina erottamaan oikean väärästä tunnetasolla. Mutta hän voi oppia
sosiaaliset käytöskuviot. Ja sehän on jo
jotain. Sopiiko sinulle, että otetaan Pinokkio-satu avuksi ja koulitaan
puunukesta koulutyttö?
Hämmentävä muodonmuutos. Neulanpisto
on osunut tämän pullistelevan Härkäsammakon kireään nahkaan. Sammakko kutistuu kuin
puhkaistu rantapallo tavallisen oloiseksi keski-ikäiseksi naisihmiseksi. Entä,
jos hänkin on pelännyt! Marimekon jakkupuku on tyylikäs asu ja hopeakynnet
saavat aikaan huolitellun vaikutelman.
Nainen innostuu ehdotuksestani. Ei
joka äidillä ole pinokkiolasta – hänen lapsensa valokeilassa, luokan
keskipisteenä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos viestistäsi!