Nyt saa riittää omat lapsuusmuistoni. Palaan koulumaailmaan kertoakseni sinulle Riinasta, kiukkupussista, joka ei tahtonut kesyyntyä niin millään konstilla.
Toinen koulupäivä
Olen juuri piirtämässä taululle
pitkää tiikerinhäntää, kun kuulen luokasta hämmästyneen kohahduksen. Käännyn. Ovesta
vyöryy roteva nainen kuin raskas keilapallo. Hypähdän vaistomaisesti syrjään,
etten tulisi jyrätyksi. Nainen laahaa perässään rimpuilevaa lasta ja pärskii
suustaan tekstiä. En tiedä, mitkä sanoista on tarkoitettu tytön, mitkä minun
kuultavakseni. Tiedän vain, että keilapallo on vieritettävä ulos luokasta.
Pyydän äitiä palaamaan koululle päivän päätyttyä. Nainen työntää käteeni lapsen
virkatodistuksen, sähähtelee tytölleen, joka kiemurtelee talutuskädessä.
Irvistelevät tovin toisilleen. Sitten äiti vyöryy takaisin käytävälle. Tyttö
jää. Sähisevän kekäleen suu on maireassa hymyssä. Virkatodistuksen mukaan tyttö
tottelee nimeä Riina – mikäli tottelee.
Välitunnilla rehtori pahoittelee tilannetta:
- Jostain oikusta äiti oli päättänyt siirtää lapsensa pois rinnakkaisluokalta ’tiikeriksi viidakkoon’. Tolkutonta! Muuten, eikö siellä luokkasi ovessa ole kuva viidakosta? Koetin kyllä toppuutella, mutta nainen piti päänsä. Erikoinen tapaus! Toivottavasti tytär ei ole tullut äitiinsä, rehtori katsoo minua osaaottavasti.
Riina on häkellyttävä olento: teräväleukainen,
suippokorvainen velho. Aamulla äiti on taltuttanut tyttönsä aniliininpunaisen
tukan pinneillä, saparonauhoilla ja kumilangoilla. Vielä äsken lannistunutta
näytellyt kampaus irtoaa nyt pidikkeistä, villiintyy, tanssahtelee auringon
läikässä kuin liekit nuotiossa.
Jotain erikoista tytössä on: Suu venyy korvasta korvaan, kun
lasta naurattaa. Jos ei naurata, on hän kiukkua kihisevä kekäle. Sitä
tavallista ilmettä en tavoita.
Kello 14, palaveri
Äiti uhkuu väkevyyttä kuin härkäsammakko. Räikeän punainen marimekkojakku ja hopeakynnet – myrkyllisten hyönteisten varoitusvärit. Mietin, miten noin suurella sammakolla voi olla perillisenä siro, soma nuijapää.
Nainen, kuvailee lastaan haltioituneella vimmalla, kertoo
tuntikausia kestävistä raivokohtauksista, uhmasta ja oikuttelusta. Välillä
loksahtaa päälle asiallinen vaihde. Äiti on lukenut läksynsä ja käyttää
suvereenisti ammattitermejä. Hienoista ylpeyttä äänessään hän diagnosoi Riinan
ongelmat aspergerin syndroomaksi.
Äidin mukaan päiväkodin hoitajat noudattivat tarkalleen
häneltä saamiaan käsittelyohjeita. Opettajalta hän odottaa samaa: Lapsen
oikkuihin on viisasta myöntyä heti, muuten alkaa kiljunta. On oltava
varuillaan. Lapsi on perfektionisti, kuten nämä lapset usein ovat, ja pienikin
epäonnistuminen turhauttaa.
Kun nainen
on puhkunut ulos pahimman ähkynsä, hän sukii kynsillään kirkuvan punaista
tukkaansa, oikoo jakkuaan, kättelee ja lähtee.
Soitto
päiväkotiin varmistaa todeksi naisen puheet. Äidin ohjeita oli noudatettu,
sinnitelty päivästä päivään lapsen oikuttelua myötäillen. Tilanne oli kuitenkin
koko ajan luisunut yhä pahemmaksi. Pelkäänpä, että Riinan tapauksessa diagnoosi
ruokkii itse itseään. Päätän hyödyntää saamiani toimintaohjeita. Niitä
noudattaen on tuloksena tämä hirviölapsi. Menettelen siis toisin, teen kaiken
päinvastoin. Lapsi on yllätettävä. Ehkä epäonnistun, mutta äidin ja
tarhantätien keinoin epäonnistun varmasti. Siitä on jo näyttöä.
Koulun kello ei ole vielä soinut, mutta Riinaa eivät kellot
pidättele. Hän hyppii ruutua käytävän lattialaatoilla. Nappaan tytön luokkaan
ja jututan.
- Kertoisitko mitä isä tekee, kun sinä et
tottele ja alat kiljua.
Tyttö kipuaa pulpetin kannelle, asettelee jalkansa solmuun,
vetää villapaidan helman paljaiden polvien peitoksi ja alkaa kertoa vuolain
sanakääntein – kädet kertovat mukana:
- Iskä on iihana, kimittää tyttö ja
vetää henkeä. Iskä ei välitä. Se vaan
länttää oven kii. Kato siinä se.
- No entä äiti?
- Äiti saa hermoromahduksen ja kiljuu
mun kaa kilpaa.
- No? Kumpi voittaa?
- Mä voitan pituudessa ja äiti äänessä.
Sitten äiti ottaa remmin ja lyö koiville. Kato kun on pakko.
- Auttaako?
- Auttaa – kiljumisessa. Mä saan siitä
remmistä lisävoimaa. Entistä pahempi juttu, kato sillai.
- No mitä päiväkodin tädit tekivät?
- Ne oli iihania, henkäisee tyttö pää
kallellaan. Kato ne palveli mua. Niinku sillai. Ne teki kaiken mitä mä käskin.
Tyttö kertoo haltioituneena, pyörittelee ranteitaan,
kääntelee sormiaan kuin olisi marionettinäyttelijä.
- Varmaan viisaasti toimittu, yritän
luovia, viisaasti, koska sinä olit silloin pieni tarhalainen. Nyt olet
koululainen, eikä koulussa kenenkään tarvitse palvella sinua.
- Tartteepas. Kato mä oon semmonen. Sun
tarttee vaan kestää.
- Mikä semmonen?
- Semmonen asperkele. Ei sille mitään
voi.
Diagnoositarra on raaputettava irti lapsen otsassa. Ennen
näitä lapsia sanottiin kurittomiksi. Nyt on nimi tyylikkäämpi: aspergerin
syndrooma. Heidän käytöstään voi toki ymmärtää, mutta ei hyväksyä.
Jostain syystä alan mielessäni kutsua Riinaa Asperiinaksi.
Ehkä siksi, että asperger ja asperiini ovat sanoina kuin kaksoset ja siksi,
että arvaan tämän lapsen aiheuttavan itselleni vielä monta päänsärkyä. Koetan
muistaa, että pikkupetoa kesytettäessä ensimmäinen sääntö on: Varo
paljastamasta avuttomuuttasi! Esitä varmaa!
Ryhdymme
piirtämään tiikereitä.
- Taikatiikeri tanssii… tassuja yksi,
kaksi, neljä. Ei sentään – olisiko kymmenen? Ja häntiä yksi, kolme,
viisitoista. Se tanssii niin hurjasti, etten pysty laskemaan. Laske sinä! Sinä
päätät onko tiikerisi kehräävää kissimirri, karjuva viidakon villipeto,
sirkuksen tempputaituri, vai mikä? Piirrä!
Lapset alkavat piirtää, kaikki paitsi Lissu. Tyttö huitaisee
paperin lattialle ja toteaa: ”Ei osaa!” Oskarin tiikeri muistuttaa
piikkilanganpätkää, Jussin kollikissa on kuin pullea rantapallo, Saaran mirri
pyörii piruettia luistimet jalassa. Asperiina aloittaa hännästä. Häntä ei
osukaan kissan takapuoleen tarkalleen oikeassa kulmassa. ”Vittu!” kivahtaa
lapsi ja kipuaa tuolille seisomaan,
repii piirustuksen silpuksi, heittää silpun kiukusta kihisten lattialle ja
alkaa kirkua.
Ahaa, näin tyttö toimii. Entä minä? Turha lepytellä, kieltää,
käskeä. Kaikkea sitä on varmasti jo kokeiltu. Jotain uutta on keksittävä
pian.
- Hei pikku tiikerit, sanon
teeskennellen välinpitämätöntä, vaikka polveni tutisevat, huomaatte varmaan,
että Riina-tiikeriä harmittaa. Sattuuhan sitä, että harmittaa. Mutta
koululaiset eivät kiukuttele, vaikka miten kiukuttaisi – ja sillä siisti.
Jatketaan me piirtämistä. Ei anneta Riinan häiritä.
Tyttö lopettaa kirkumisen ja katselee luokkaa kipinöitä
silmissään:
- Jatketaan, jatketaan – luulette vaan!
Ei onnistu, Riina sähisee, käy nappaamassa opettajanpöydältä monistenipun ja
kapuaa sitten pulpetin kannelle.
- Katsokaa tänne päin, hän huutaa ääni
väristen, silppuaa paperit säpäleiksi ja viskoo ympäri luokkaa.
- Näin minä revin papereita.
Kukaan ei katso. Lapset ovat syventyneet tiikereihinsä.
Teatteri ei tehoa. Loistavaa lapset! Mikä joukkovoima. Miten selviäisin ilman
teitä? Aikuinen ei tässä sirkkelin ulinassa pystyisi keskittymään, mutta lapset
ovat toista maata.
Asperiina katselee ilkein silmin ympärilleen, hämmentyy
toisten outoa käytöstä – ei ihailua, paheksuntaa, ei edes pelkoa. Tyttö kapuaa
alas pöydältä, käpertyy pulpetin alle sähiseväksi kekäleeksi.
Kun välituntikello soi ja luokka tyhjenee, jään keräämään
lasten piirustuksia. Ohittaessani Asperiinan pulpetin huomautan:
- Voisit muuten kerätä nuo
paperisuikaleet roskakoriin.
Asperiina konttaa pulpetin alta ja alkaa työn, noukkii
lattialta pienimmätkin silput.
- Kultaseni, sinusta tulee mainio
viidakkoluokan järjestäjä.
Lapsi
kääntää katseensa, vetää naamalleen hymyn. On kuin hymy olisi terveyssidemainoksesta
leikattu ja sitten liimattu pikkutytön naamalle, väärään yhteyteen. Muistuttaa
irvistystä, tulkitsen sen hymyksi. Ensimmäinen erävoitto – toivottavasti ei
viimeinen.
Kun tyttö
on luikahtanut käytävään, kurkin olkani yli, jäikö hammashymy kummittelemaan
taulunreunalle niin kuin Ihmemaan Irvi-kissan irvistys.
Jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos viestistäsi!