Opetussuunnitelma
tarjoaa lapsuuden tyhjiöpakattuna, pastöroituna tiivisteenä, elävien itiöiden
pelossa vaarattomaksi säteilytettynä.
Elokuun
15. – ensimmäinen koulupäivä
Siinä he
ovat, enkelit ja piruparat ritirinnan. Lapsilaumassa vain yksi riiviö: Jesse.
Poika tarkastelee minua ilkein silmin – jalat pulpetin kannella, virnuilee,
keikuttaa tuolia lyijykynänpätkä hampaissa ja syljeskelee säleitä lattialle.
Jos ärähdän, täyttyy Jörö-Jukan toive. Hän leimautuu sankariksi, joka jo
ensimmäisenä päivänä suututti opettajan. Ehei, poikapieni, sitä iloa en
sinulle suo. Kerjää vain huomiota. En ole keltanokka. Mutta Jessen jalat on
saatava alas ennen kuin toiset älyävät matkia.
-
Jesse, kuivatteletko sukkiasi? Voit viedä ne patterin
päälle.
Jesse vetää salamana kinttunsa
pöydältä, sujauttaa häkeltyneenä kynän rippeet taskuunsa.
-
Vittu, se ei tajuu, että mä kusetan sitä!
Erävoitto, hyrisen mielessäni ja
katselen poikaa: Tyypillinen roskaruokalapsi, yhtä aikaa lihava ja laiha –
sipseillä, ranskalaisilla, karkkikaupan limanuljaskoilla ruokittu möhömaha.
Kasvojen siroutta korostaa Jörö-Jukan hiuspehko. Tukantupsut pyrkivät
väenvängällä eri suuntiin. Pyörteet saavat jakauksen kiertämään kehää päälaella.
Tukka on kuin puolukkahillopurkkiin kastettu, hilloa on roiskahtanut myös
poskille – ärhäkät kesakot kilpailevat tilasta aamumurojämien kanssa. Raitapaita
ja haalistuneet läppähaalarit, väri on tummunut haarojen välistä. Sattuuhan
sitä näin aluksi. Vahingon on jäätävä lapsen omaksi salaisuudeksi.
Välitunnilla marssitan poikaporukan
tutustumisretkelle koulun kaikuvaan käymälään. Pissitään. Jokainen saa
vuorollaan kokeilla raskaan rautaoven avaamista.
Elokuun 20. päivä
Jesse on jo kouluun tullessaan
kainaloihin asti märkä. Ei siis ole kyse sattumasta eikä lirahduksista. Housut
kyllä kuivuvat yön tunteina kankeiksi, mutta pistävä haju jää. Kun ne sitten
uuden päivän tullen taas kastuvat, on haju entistä kitkerämpi.
Jututan kouluhoitajaa ja kuulen,
ettei lapsesta ole taustatietoja. Minun on saatava jonkinlainen kokonaiskuva
Jessen kotioloista. Pyydän lapsia piirtämään kuvan kotiväestään. Syntyy
perhepotretteja joka lähtöön. Vain Jesse huokailee, kiemurtelee, pureskelee
kuminsa kokkareiksi, keskittyy sitten pätkimään kynää, haroo villinä rehottavaa
tukkapehkoaan ja saa sen entistä tolkuttomampaan takkuun. Jos varistaisin
krassin siemeniä Jörö-Jukkani päähän, ne itäisivät ja tukka kukkisi parissa
viikossa.
Nyt poika ampuu kumikokkareet
iloisessa kaaressa pitkin poikin luokkaa, mutta ei saa kunnon osumia.
Harmittaa! Viimein paperille piirtyy seitsemän soikeaa kehää. Tyhjiä kehiä,
vain yhdessä rusinasilmät ja korvat päälaella. Olen ymmälläni.
-
Jesse, selitä vähän, tämäkö on sinun perheesi?
-
Joo, sanoo poika ja kiemurtelee – tyhjäpäitä kaikki.
Taas konstailua, ajattelen. Alkaa
tympiä. Olen juuri kivahtamassa jotain vähemmän ystävällistä, kun poika jatkaa:
-
Kato, ei oo perlhettä. Mutsi lähti, pakkas
vaatekaapin, sängyt, maton, tytöt, verlhot, television, rläkäleen ja sterleot. Jätti pöydän ja kirljahyllyn,
tyhjän hyllyn. Niin ja vessanpytyn. Me ei kelvattu mukaan.
-
Ketkä ’me’?
-
Me pojat: Juuso, Rrlepe ja Jesse jäi. Se sano, että rlypekää ny omissa
paskoissa.
-
Kuka tässä kuvassa on äiti?
-
Toi munapää tossa, sanoo poika ja osoittaa suurinta
rengasta, ja tossa on Rliikka ja tossa Liisa ja tossa rrläkäle.
-
Räkäle? siis rääpäle?
-
Joo, ja sekin on likka.
-
Tällä yhdellä on kasvot? Sinäkö se olet, Jesse?
-
Ei, mä oon tossa, sanoo poika ja painaa peukalolla
yhtä rengasta.
-
Toi on Rrlepe, mun koira, monirrotukoira. Se kusee
kynnykselle. Eikä se meitä miehiä haittaa.
Noloa tunnustaa, mutta on helppo
samastua Jessen äitiin. Noiden kolmen pojan jättäminen oli kai viimeinen keino
säilyttää edes perheen naisväellä ihmisarvoinen elämä.
Lähetän isälle pienen viestin,
jossa pyydän häntä piipahtamaan juttusilla joskus koulutuntien päätteeksi.
JATKUU...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos viestistäsi!