Yhteishengen nimissä emme suinkaan olleet 'mitä-vain-koululaisia'. Ehei! Jo ensimmäisenä päivänä lapset muuttuvat tiikerinpennuiksi ja leimautuivat minuun, tiikeri-emoonsa. Luokkahuone laajeni viidakoksi.
Lokakuun 25. päivä
Lokakuun 25. päivä
Eilen Matleena huoritteli ystäväänsä, kiharatukkaista
Johannaa.
- Matleena pieni, puutun puheeseen,
’vitunhuora’ on ruma sana.
- Eipäs, inttää tyttö ja hätääntyy.
Mummo sanoo: Helena vitunhuora… minun Helena on vitunhuora ja kaunis… ei ruma.
Olen nähnyt kerran ’Kauniin Helenan’. Kauneus on katsojan
silmässä. Minusta hän näytti jäniksen järsimältä oksantyngältä.
- Totta kai sinun äitisi on kaunis,
mutta sano SINÄ äitiä ja Johannaa kauniiksi, ei vitunhuoraksi. Sinä olet
pikkuinen tiikerinpentu ja tiikerit eivät käytä sellaisia sanoja kuin ’vittu’
ja ’huora’. Ne sopivat vanhojen mummojen suuhun, ei tiikereiden. Lyödäänkö
käpälät yhteen ja sovitaan niin?
- Joo-o!
Matleena katsoo kasvojani tummat silmät täynnä kummastusta.
Ehkä tuo katse on osasyy äidin hylkimisreaktioon. Lapsen pitkät ripset ovat
kuin suruvaipan siivet, heittävät varjot poskipäille. Isästä ei ole merkintää
matrikkelikortissa. Olisiko lapsi etelänmatkan tuomisia? Sattuuhan sitä. Joku
tuo klamydian, joku satiaisia, joku monivuotisemman riesan.
Tyttö on ikätasostaan jälkeenjäänyt. Koulun alkaessa Matleena
ei puhunut, mutta äänteli tauotta. Lapsi näytti käyttävän itse keksimäänsä
kieltä. Olin ymmälläni – ei mykkä eikä mutisti. Mutisteista minulla oli
kokemusta, siis lapsista, jotka kieltäytyvät puhumasta. Kun jututin tyttöä, en
huomannut puheen tuottamisen tiellä esteitä – hän matki sanojani kuin
magnetofoninauha. Tyttö ymmärsi kaksisanaisia käskyjä, eritoten jos ne olivat
kieltoja, mutta ei vastannut kysyttäessä. Vuorovaikutus puuttui. Onko
mahdollista, ettei hänen kanssaan kukaan puhellut?
Tynnyrissä kasvanut tyttö. Tuommoinen siis tulee
ihmisenidusta, jota äiti hylkii. Kissanpentu kuolee, jos emo ei nuole
karvatonta mahanahkaa karhealla kielellään, pienin variksenpojista suostuu sisarusten
tallomaksi pesänpehmikkeeksi. Emosta eristetty apinalapsi käpertyy sykkyrään ja
kuihtuu.
Harry Harlow, psykologi ja
tiedemies on sen kokeellisesti todistanut 50-luvulla: Reesus-apinan poikanen
vieroitettiin emostaan ja laitettiin elämään häkissä, jossa oli kaksi
emonkorviketta: rautaputkihäkkyrä antamassa maitoa ja froteevaippaan kääritty
maidoton kehikko. Pentu etsi turvaa pehmoemosta eikä rautaputkisokkelosta.
Päätelmä: hellyydenkaipuu oli ravinnontarvettakin tärkeämpää. Sitten Harlow
kehitti koeasetelmaa tekemällä pehmoemosta ’pahan äidin’. Emonkorvike
varustettiin piikeillä, jotka painautuivat pennun ihoon ja tuottivat tuskaa. Se
ei estänyt apinavauvaa yhä uudestaan ja uudestaan yrittämästä emon syliin.
Harlow sanoi osoittavansa näin tiedeyhteisölle rakkauden olemassaolon.
Todisteluun tarvittiin tehdasmainen laboratorio ja lukematon määrä toistoja.
Paradoksaalista – mies, joka toi tieteen kieleen sanan rakkaus, oli itse sille
tunteelle immuuni. Reesus-lasten sydäntä särkevä parku ei herättänyt hänessä
hoivavaistoa.
Tieteen nimissä saattoi vielä 50-luvulla tapahtua yhtä ja
toista – ei enää, me uskottelemme. ”Mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen”
väittää saarnaaja. Kokeet jatkuvat, vain eläimet vaihtuvat. Kidutettua kettua,
kania ja rottaa on helpompi katsella kuin ihmiskasvoista apinaa.
Rautahäkkyrä-äidin kasvattama Matleena, on säännöllisesti
pesty ja ruokittu, mutta ihokontakti on jäänyt vähemmälle. Minä, viranhaltija,
toimin lämpölamppuna, joka napsautetaan päälle puoleksi tunniksi joka arkipäivä
kello 14. Olen myös froteepyyhkee, johon lapsi voi tarrautua paremman
puutteessa. Annan vierihoitoa tukitunnin verran. Mitä teemmekin, teemme sen
sylikkäin. Ensialkuun tyttö jökötti polvellani kuin puunukke, jäykistyneet
käsivarret ja koukkupolvet piti silitellä taipuisiksi. Nyt hän painautuu
tiukasti vartaloani vasten. Tunnen lapsen sydämen tiheän tykytyksen. Oman
kehoni laahustava poljento etsii yhteistä sykettä.
***
Koulua oli käyty seitsemän
päivää. Olin välituntivalvoja.
Matleena seisoi yksin ruvelle
tallatulla nurmikolla. Tyttö ei liikahtanut, luuli sulautuvansa nurmikon
kuraläikkiin kuin jäniksenpoika, koeti olla näkymätön ja juuri se teki tytöstä
koulupihalla huutomerkin. Parvi tyttöjä lähestyi, piiritti, varoivat
koskettamasta, vaisto sai kaihtamaan outoa. Sitten yksi uskalsi tuupata
Matleenan liikkeelle. Matleena siirtyi sivummalle jalat harallaan niin kuin
liikkuisi liukkaalla jäällä. Tönijä matki varjona selän takana ja toiset
säestivät tirskumalla. Matleena oli eksyksissä suurella pihalla, huulet
väpättivät. Hän yritti hämmentyneenä juosta, mutta kompastui jalkoihinsa.
Parvekkeella ei juoksutaitoa opetella. Matleena oli kuin
luotu puruleluksi koiralaumalle. Hän odotti kyyryssä potkuja.
***
Harlowin reesus-lapsista ei koskaan kehittynyt kelvollisia
apinoita. Lauman muut jäsenet eivät hyväksyneet kummajaisia joukkoonsa.
Tarvittiinko tähänkin päätelmään eläinkokeita? Miksi Harlow ei kävellyt
koulupihalle? Täällä on nähtävissä yhteiskunnan siunaamat kokeilut aidoilla
ihmislapsilla.
Jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos viestistäsi!