Suunnittelin oman koeasetelmani:
Tynnyrityttö vastaan luokallinen julmia lapsia. Alkoi sadutus, jossa Matleena
oli sadun sankari.
- Matleena
on tiikerinpentu niin kuin te kaikki olette, samanlainen ja kuitenkin
erilainen, sillä Matleenalta puuttuvat raidat. Tiikerit tarvitsevat raitoja,
raidat ovat tiikeritaitoja. Matleena on pahassa pulassa viidakossa – raidaton
tiikeri. Eihän se käy päinsä! Kuka tulisi apuun?
Ensiluokkalaiset ovat helposti
narutettavissa.
Auttajista ei ollut pulaa. Lapset
keksivät mitä kummempia keinoja opettaakseen pentueen raidattominta. Niin tuli
Matleenasta luokan maskotti.
Ja leikki jatkuu, jatkuu... 'julmat' lapset juoksuttavat,
laskettavat, naurattavat maskottiaan, hukuttavat tämän tarroihin, kiltsikoihin
ja hajukumeihin. On kuperkeikkaa ja ruutuhyppelyä, loruremputukset ja
enttententtenit notkistavat Matleenan kieltä enemmän kuin opettajan
tukiopetukset yhteensä. Ja Matleena nauraa käkättää! Kustannustehokasta – ei maksa mitään!
Raita raidalta tyhjä tyttö saa tatuointia pintaansa.
Seitsemän vuotta purkitettuna yhteen kouluvuoteen. Alan epäillä, onko Matleena
sittenkään Jumalan armosta henkisesti jälkeenjäänyt. Nyt kun tynnyrinvanteet on katkottu
rautasaksin, karkaa lapsi mummin kynsistä. Jonkinlaiset vanteet seuraavat häntä
läpi elämän. Entä sitten? Onhan meillä kaikilla kaulapanta. Yksi
kulkee kesynä remmissä, toinen protestoi, kolmas vaihtaa pannan ketunrautoihin,
laahaa niitä jalassaan. Painolasti tekee kulkemisen vakaammaksi.
Maanantai, maaliskuun 7. päivä.
Vielä on aamuja, jolloin Matleena ei osaa kävellä. Maanantaisin
tyttö tulee kouluun kontaten, kiipeää kierreportaat kyyryssä, laahautuu
luokkaan ja käpertyy mykkänä sykkyränä pulpetin alle. Hän ei kuule, vaikka
kutsun, houkuttelen ja maanittelen. Korvat kieltäytyvät vastaanottamasta ääniä,
silmät ovat tyhjät kuvista. Niiden pohjalla on särkynyttä, ei uhmaa – vain
rikkinäistä.
Kun ensimmäinen tunti on kulunut ja muu luokka mellastaa pihalla, minä irrotan sormi sormelta tytön otteen pulpetinjaloista ja vedän hänet syliini.
Kämmeneni alla kylkiluiden häkissä tykyttää – me kaksi luokan hiekkaisella
lattialla sylikkäin. En kysele. Jos sanon sanan, lapsi jännittyy kaarelle ja
pyrkii pakoon pulpetin alle.
Ja silloin, kesken mielipahan, pikkuruinen, musta kärsäkäs,
hapsenkakkiainen kai, horroksesta herännyt, vielä tokkurassa, kiipeää
säärelleni, oikoo siinä jalkojaan, heittää reittä, kutkuttaa. Vatsassani alkaa
nauru, vaikka pääni itkee. Tärinä tarttuu. Tunnen kämmenilläni lapsen hyrisevän
rintakehän. Kehräystä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos viestistäsi!