Suomi on maailman onnellisin maa (The World Happiness -raport). Uutiset hehkuttavat onneamme päivästä toiseen. Tilastotietoa on toki uskominen. Uskomme myös vanhan hokeman, että ”on lottovoitto syntyä suomalaiseksi”. Onko sekin totta vai tarua? On ja ei sittenkään ole aina.Talutan eteesi kaksi esimerkkiä ”lottovoitoista”. Ensimmäinen esimerkkilapsi on ”Onnellisten maassa” syntynyt Viljami ja toinen ”Hymyn maasta” paennut Tung.
on lokakuun 30. päivä parakkikoulussa. Olen hätistellyt ekaluokkalaiaset kotimatkalle, mutta itse jään siistimään pahimpia sotkuja, sillä tällä viikolla opettajan koulutunnit jatkuvat ”vanhempain vartteina”. Vuorossa on Viljamin ja Tungin perheet. Ensin tulee Viljami ja taluttaa äitiään luokkaan. Ovat reilusti myöhässä.
- Tule nyt Mairre, houkuttelee poika
äitiään siirappisella äänellä ja kiskoo.
Maire haroo
vastaan, tarttuu uhmakkaana oven kamanaan, löytää sitten
tasapainon ja siirtelee taas jalkojaan. Kättelemme. Naisen käsi on
veltto ja kylmännihkeä. Ohjaan Mairen kyynärpäästä tukien
istuimelle. Kiusallista. Onko Maire aina tokkurassa vai eikö hän
uskalla tulla koululle selvin päin? Pitääkö kirvelevät
koulumuistot ensin hukuttaa? Niin tai näin, mutta palaverin on
sujuttava, lapsi ei saa menettää kasvojaan. Naisen katse harhailee
hetken seinillä. Sitten hän kuittaa näkemänsä nasevasti:
-
Ja paskat!
Pyydän Viljamia istumaan äidin viereen ja
alan asiallisimmalla äänelläni kertoa luokan kuulumisia. Näytän
nousevana käyränä Viljamin kehityspyrähdykset. Tiedän, ettei
nainen tajua puhettani, mutta Viljami kyllä ymmärtää. Pojan
posket kuumottavat ja silmissä kiiltää toive tulla kehutuksi. Ja
minähän kehun.
- Mairre, hryhdisty ny, kato tahrkkana!
Mehän sovittiin, maanittelee poika äänessä hätä.
Mairen
rähmäiset silmämunat ovat kuin sylkykupista nostetut. Niillä hän
tuijottaa jotakuta, joka ilmeisesti istuu opettajanpöydällä
kirjapinon päällä. Tekisi mieli huitaista pikku-ukkoa aapisella.
Olen kerännyt valittuja paloja Viljamin piirustuksista. Selailen
niitä ja kerron mikä missäkin yllättää iloisesti ainakin
opettajan. Maire ei ylläty, toteaa:
- Vituttaa niin
perkeleesti!
Viisainta päättää palaveri hyvän sään
aikaan, ajattelen ja nousen.
- Kiitos käynnistä! Oli oikein
mukavaa tutustua sinuun, Maire, näin kasvokkain. Hyvää
kotimatkaa!
Viljami huokaa, tarttuu äitiä kädestä kuin
kuritettu koiranpentu. Kätken kaksi kis-kis-karkkia pojan hikiseen
nyrkkiin. Katselen, miten Poika taluttaa äitinsä varovasti
portaista asfalttipihalle.
Mitä minulle jäi käteen
tästä tapaamisesta? – kourallinen kirosanoja, muutama tokkurainen
lause ja hapanimelä löyhkä. Siis paljonkin. ’Koulun on
kunnioitettava kodin arvoperustaa, sillä vanhemmilla on päävastuu
kasvatuksesta’ lukee opetussuunnitelmassa. Sossutädit pönkittivät
seteleillä äiti-lapsi -suhdetta. Setelit valuivat nesteinä
äitikullan kurkusta.
- Onko järkeä, olen kysynyt sossuilta, sillä Mairea lainatakseni ´vitutti niin perkeleesti´. Ja saanut vastauksen:
-Niin kauan kun pojan koulu sujuu ongelmitta, ei ole syytä huolestua.
Äiti
varasti pojaltaan lapsuuden saamatta syytettä rikoksesta. Tosin mitä
se olisi hyödyttänyt, sillä Maire oli syyntakeeton
kleptomaani.
Jätän oven auki käytävään ja avaan
ikkunan. Piirustukset lepattavat läpivedossa. Taulunreunaa koristaa
paperinukkeparvi. Reunimmaiselta metsänkeijulta irtoaa hahtuvatukka
ja keiju liitää lennokkina opettajanpöydän alle. Eihän se sovi –
kaljupäinen keiju! Kumarrun kontilleni ja kurkotan. Silloin kuulen
supatusta eteisestä. Vikkelät sanat ryöpsähtelevät, matala ääni
ja kaksi helmenkirkasta. Tulivatkin jo!
Kömmin pystyyn.
Jään seuraamaan miten pikkuruinen Tung esittelee vanhemmilleen
parakin eteistä. Hän on kuin lelulaatikosta nostettu marionetti,
kädet viittoilevat, kasvot loistavat. Sanoja en ymmärrä. Mutta ei
se mitään! Isä ja äiti Wu huokailevat: Oih, oih! Vanhemmat
kumartelevat kuin olisivat tulleet temppeliin. Minäkin alan katsella
ihmeissäni käytävää. Näen ovia: yksi vie keittiökopperoon,
toinen naapuriluokkaan ja kolmas opettajainhuoneeksi nimettyyn
komeroon, jonka lattialankkujen alla lepää rotanraato. Ikkunan
sisäruutu on rikki, seinillä kuraläikkiä, katossa vesivaurio,
vessanoven maali on lohkeillut, eteisen lattialla märkää,
ratisevaa hiekkaa ja pari likaista villasukkaa. Oih, voih! huokaan
minäkin.
Kumartelemme. Tung toimii taitavana tulkkina. Kesän
aikana tämä merkillinen lapsi on oppinut pihaleikeissä auttavasti
suomenkieltä. Nyt hän esittelee vanhemmilleen luokan riemunkirjavaa
koristelua. Vaikka käytävässä olikin nähtävissä remontin
tarve, niin luokassa ei. Sinitarratahrat, lohkeilleen maalin tummat
läikät peittyvät tasan tarkkaan lasten piirustuksilla. Suuret
korennot lentelevät katossa, jättiläiskukat ja köynnökset
peittävät seiniä. Kuljemme peukaloisina Ihmemaassa.
Herra
Wu on tukeva, kuukasvoinen mies: puku, solmio ja kiillotetut kengät,
rouva Wu taas pieni siro posliininukke, kapea hamonen ja
kimonopuseron helmassa käsin kirjottuja jasmiininkukkia. Pikku
Wu’lla on kouluasu vaihtunut juhlatamineisiin. Kiskaisen pusakkani
suoraksi, potkaisen tossuni opettajanpöydän alle piiloon. Juuri kun
ymmärrän hävetä omaa olemustani, saan kuulla olevani parasta
kaikessa. Isä Wu ojentaa minulle rapisevaan paperiin käärityn
silkkihuivin. Äiti Wu asettaa pöydän kulmalle rasian itse
leipomiaan kevätkääryleitä. Kumartelemme. Olen oppinut tänään
mandariinikiinaa, osaan huudahtaa ”Oih!”.
Saan selville,
että Tung kertoo joka päivä perheen päivällispöydässä
koulusta kaiken, aivan kaiken. Poika ehti käydä koulua Hongkongissa
puolisen vuotta kesken pakomatkan. Nyt Tung tulkkaa:
-
Kuliaisesti kävin, minä hyvä poika, muta opetaja lyö kepilä.
Pelko suri. Ei leikiä, ei hauska, ei hyvä. Suomi eri tapa, paljo
onnen aika. Opetaja on rakas, pelko pois, ystäviä on, kaiki
ystäviä. Se hyvä. Ei mikään vika, kaiki hyvä, oikein hyvä.
Kitos!
Joskus on onni syntyä Suomessa, joskus ei. ’Kaiki
hyvä, ei mikään vika’ on emävale. Sosiaaliturvan verkossa on
lapsen mentävä repeämä, eikä sitä opettajan parsinneulalla
kursita.
Kun suljen parakin oven, lehahtaa tilhiparvi
lentoon marjojen täplittämästä pihlajasta ja hyinen usva hiipii
avo-ojasta nurmikolle.
Haluatko tietää saiko Viljami katkaistua napanuoran äitiinsä? Paljastan sen verran tapahtumien käänteistä, ettei napanuoran katkaisuun tarvittu lastensuojelun tätejä. Tarvittiin uutuuttaan kiiltävä, terävä leipäveitsi. Se riitti.
Tarkemman tiedon voit lukea aikaisemmasta blogista: 22.10.2015 ”Varastettu lapsuus”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos viestistäsi!